Diversiteit in reclame en media uittingen
Volgens mij kunnen we ons allemaal ontzettende mislukte campagne van Pepsi met Kendall Jenner nog wel herinneren. Naast Pepsi zijn er nog tal andere merken die een plekje hebben in het rijtje van monumentale mislukte campagnes. Maar waarom mislukken veel reclames en uittingen van media? En kunnen ze dit makkelijk vermijden? In een notendop heeft het eigenlijk vaak te maken met diversiteit.
Het is 2018, maar veel marketeers houden zich nog steeds vast aan wat zij 100 jaar geleden geleerd hebben. Niet divers zijn in advertenties is de oude manier van marketing. Verschillende berichten resoneren met verschillende doelgroepen. Om te voorkomen dat je de volgende domper wordt of geld op tafel laat liggen door een breed publiek niet aan te spreken, is het belangrijk om te begrijpen waarom diversiteit in advertenties van belang is en hoe je jouw inhoud kunt diversifiëren. Nu is het zo dat de laatste jaren ‘diversiteit’ een vies en verdeeld woord is geworden. Het zit vol met betekenis. Het is een woord dat extreme reacties uitlokt van politiek links naar politiek recht, en elke politieke graduatie ertussenin. Maar wat wij bedoelen met diversiteit is cultuur, etniciteit, geslacht, op geloof gebaseerde overtuigingen, seksualiteit, sociaal-economische resultaten, opleidingsniveau en meer. Diversiteit is de wereld waarin we leven reflecteren zonder vooroordelen.
Waarom is het zo belangrijk?
Naast het feit dat het juist is om te doen, heeft een diversiteit aan advertenties vanuit zakelijk oogpunt het potentieel om tastbare voordelen te genereren. Niet alleen hebben minderheidsgroepen een enorme koopkracht, maar deze groepen zijn hechte gemeenschappen die op sociale media invloed hebben onder hun leeftijdsgenoten.
Nieuwe markten zijn gelijk aan nieuwe inkomstenstromen. Fenty Beauty, een cosmeticamerk opgericht door Rihanna, lanceerde bijvoorbeeld veertig tinten foundation voor mannen en vrouwen van alle tinten. In de wereld van de make-up komt zo’n uitgebreide lancering, vooral voor een nieuw merk, haast niet voor. In de eerste maand van de lancering zag het merk 72 miljoen dollar aan verdiende mediawaarde en meer dan 132 miljoen views op YouTube. Tot verbazing van andere cosmeticabedrijven waren de kleuren van de foundation aan beide zijden van het lichte en donkere spectrum als eerste uitverkocht. Mensen met een zeer lichte huidskleur en mensen met een zeer diepe huidskleur hebben geen toegang tot de juiste gekleurde producten bij andere make up merken. Daarom wendden zij zich tot Fenty voor hun cosmetische behoeften.
Dit is maar een voorbeeld. Maar naast alle slechte voorbeelden van mislukte campagnes kunnen we met z’n allen een groot voorbeeld nemen aan campagnes zoals die van Fenty. Dus wil jij als bedrijf het juiste doen en daarnaast ook je omzet verhogen? Zorg dan dat ook jij diversiteit op de juiste manier inzet!