Employee branding: Hoe werkt het?
Wat is Employee branding?
Employee branding, letterlijk vertaald ook wel werknemers marketing. Er zijn vele manieren van het promoten van een bedrijf, dienst of product. Maar employee branding geeft veel lezers en klanten een vertrouwelijker gevoel omdat het vanuit de werknemers komt in plaats van rechtstreeks het bedrijf. Er zijn twee manieren van employee branding. 1 is door je werknemers jouw content of promoties te laten delen op hun social media. 2 is je werknemers hun ervaring te delen op je website en social media. De tweede manier is met name handig voor het rekruten van nieuwe werknemers. In dit artikel richten wij ons op manier 1. Door te laten zien dat de werknemers achter een bedrijf, dienst of product staat komt op anderen eerlijker en gemeender over. Daarom is employee branding een goede manier om een bedrijf, dienst of product te promoten.
Hoe werkt Employee branding?
Nu denk je natuurlijk, maar hoe kan ik hier gebruik van maken om mijn bedrijf van haar beste kant te laten zien? Daar hebben wij aan gedacht een aantal tips opgesteld dat ook jij gebruik kan maken van employee branding!
01
Bepaal een doel met wat je wilt bereiken door middel van Employee branding.
Als je weet wat je wilt bereiken is het makkelijker een strategie te bedenken hoe je daar gaat komen.
02
Zorg dat je werknemers er ook achter staan.
Door werknemers te laten zien hoe ze er profijt van kunnen hebben om voorstanders te worden, kunnen ze veel enthousiaster zijn om deel te nemen. Er zijn verschillende manieren om werknemers te stimuleren, zo kan je degene met de ‘hoogste scores’ een beloning geven.
03
Laat zien hoe ze dit kunnen doen.
Je bedrijf heeft een bepaalde look en feel en dit wil je ook over brengen via je werknemers. Zorg er daarom voor dat je werknemers dit ook uitstralen via hun social media, maar dat het wel bij hun volgers / vrienden aansluit.
04
Geef het tijd.
Je kan niet verwachten dat het gelijk booming gaat zijn. Maar hoe meer content je werknemers delen hoe beter het zal gaan. Begin wel gelijk met de beste content die je hebt om de juiste indruk te maken.
05
Houd het in stand.
Misschien loopt het niet gelijk geweldig maar zorg wel voor vastigheid en houd het vol. En geef je werknemers voldoende content zodat ze elke keer weer iets kunnen delen met hun vrienden en volgers.