Employee branding deel 2: Ervaring van werknemers
Wat kan een werknemer nog meer betekenen voor het bedrijf, naast zijn of haar vaste werkzaamheden? Voor degene die vorige maand het stuk gelezen hebben over employee branding weten dat er nog veel meer te doen is. Hier werd uitgelegd dat er twee manieren van employee branding is. De eerste is daarin uitgelegd. Ook is het delen van de ervaringen binnen het bedrijf van werknemers een manier van employee branding. Zeker met het rekruten van nieuwe werknemers is dit een efficiënt middel. Maar wat doet het nou voor je bedrijf?
Het nieuwe rekruten
Verschillende werkplek factoren hebben het belang van employee branding benadrukt. Om wat voor sector het ook gaat, de nood voor zeer gespecialiseerde vaardigheden wordt niet geëvenaard door een adequate compensatie. Zoals piloten en verpleegkundigen, het wordt steeds moeilijker voor veel werkgevers om talent aan te trekken en te behouden. Het aanbieden van goede werknemers ervaring kan werkgevers een concurrentievoordeel. Zij kunnen baan zoekende naar hen toe te trekken en hen vervolgens aanmoedigen om bij hun organisaties te blijven.
De populariteit van websites zoals LinkedIn maakt het veel gemakkelijker voor potentiële werknemers om de werknemers ervaringen te beoordelen bij een bedrijf dat ze overwegen. Net zoals klanten kiezen uit een overvloed aan merken op basis van beoordelingen die ze digitaal gebruiken, lijken veel mensen online bronnen te gebruiken om te “shoppen” bij potentiële werkgevers. En besluiten om door te gaan met die bedrijven die de soort ervaring aanbieden waar zij naar zoeken.
Hoe kan jij werknemers ervaringen verbeteren?
We gebruiken Facebook, Snapchat, Instagram. Er zitten camera’s op onze telefoons. En we kunnen dingen doen en delen die we leuk vinden. Toch gebruiken we bij het werk agenda-items, e-mailberichten en PowerPoint. Organisaties moeten nieuwe technologieën omarmen die werknemers in staat stellen hun verhalen beter te vertellen en hun punten nauwkeuriger te maken. Het moet ook meer interactieve en collaboratieve omgevingen creëren om met collega’s en klanten om te gaan.
Daarnaast kunnen organisaties inhoud op een creatieve manier te delen, net als in de consumentenwereld op sociale netwerken. Hierbij is er geen foute manier, het is nog steeds zoeken hoe dit op de ‘beste’ manier kan. Maar interessant is het zeker. Ook moeten we ons voorbereiden op de rol van augmented reality. Hoe kunnen we leren dingen in de 3D-ruimte te creëren en deze met elkaar te delen? Als we de natuurlijke evolutie van de laatste 20 jaar van technologie volgen, begint het in de consumentenwereld en vindt het langzaam zijn weg naar de zakenwereld.
Het draait nu vooral om technologische ontwikkelingen en hoe deze veelal toegepast worden in de ‘sociale’ social media wereld. Van bedrijven worden verwacht hier ook in mee te gaan. En niet alleen in de communicatie met hun klanten maar dus ook met hun werknemers.