Het probleem met patronen

1 feb. 2022 | Blog

Patronen

Ik ben zelf een groot fan van patroontjes, printjes, en dan vooral met lekker veel kleur. Maar om zo maar overal wat te doen wat je zelf leuk vindt is niet altijd de juiste weg. Ontwerppatronen, component bibliotheken of zelfs stijlgidsen zijn de norm geworden voor grote en kleine organisaties. Het geeft ontwerpers vertrouwdheid en efficiëntie. Dit maakt op zijn beurt de tijd van ontwerpers vrij om zich te concentreren op grotere problemen. Zoals het oplossen van de behoeften van hun gebruikers. In theorie in ieder geval.  Het gebruik van ontwerppatronen, hoe complex het ook mag zijn, mag creativiteit nooit onderdrukken of de voortgang van het ontwerp vertragen. Om te bereiken wat ze beloven, moeten ze aanpasbaar, flexibel en schaalbaar zijn. Een goed ontwerppatroon is niet afhankelijk van de context en is onopvallend.

Probleem

Maar wat is dan het probleem hoor ik je nu denken? De meest voor de hand liggende misbruiken van patronen zijn gemakkelijk te vermijden met goede documentatie, maar leiden patronen ook daadwerkelijk tot beter ontworpen producten en diensten? Het hebben van een bibliotheek met ontwerpcomponenten kan soms de indruk wekken dat al het ontwerpwerk is voltooid. Ontwerpers of ontwikkelaars kunnen terugkeren naar het gebruik van een bibliotheek als clipart om ‘off-the-shelf’-oplossingen te maken. Projecten komen snel in ontwikkeling.   Hoewel patronen teams helpen minder te aarzelen en dingen in kortere tijd te bouwen, is het hoe en waarom een ​​groep patronen en componenten aan elkaar zijn genaaid, wat resulteert in een geweldig ontwerp. Patronen kunnen zelfs schade veroorzaken zonder rekening te houden met de context van een gebruiker en de invloed die deze kan hebben op hun besluitvormingsproces. Componenten en servicepatronen hebben de neiging om aan de behoeften van het bedrijf of de organisatie te voldoen, niet aan de gebruiker.