Kleurentheorie
Kleurentheorie
Vorige week werden een aantal tips gegeven over hoe je je bezoekers op je website kan houden. Een van deze tips was om de website visueel aantrekkelijk te maken. Waarbij in eerste plaats de website natuurlijk moet laten zien waar de website voor is. Maar wat voor kleuren moet je hierbij gebruiken? En zit hier nog een speciale gedachtegang achter?
Blauw
De kleur blauw zie je het meest van dag tot dag, denk maar aan de lucht. Deze kleur kan je eetlust verlagen en wordt gezien als een koude kleur die voor rust en kalmte staat. Blauw wordt dan ook door bedrijven met name ingezet om een gevoel van veiligheid en vertrouwen te creëren.
Rood
De meeste zullen deze kleur aan de liefde verbinden. Maar naast liefde roept deze kleur ook andere emoties op. Zo blijkt het je eetlust te verhogen en word je er gepassioneerder en intenser door. Veel bedrijven gebruiken de kleur rood om iemand enthousiast te maken en zie je deze kleur ook vaak bij uitverkoop om iemand tot actie aan te zetten.
Geel
Bij geel denk je al snel aan de zon en lekker weer. Deze keur zorgt voor blijdschap en een gevoel van warmte. Door bedrijven wordt deze kleur ingezet om optimisme en jeugdigheid te weergeven.
Groen
De mix tussen blauw en geel. Deze kleur geeft een gevoel van kalmte en gezondheid. Het blijkt zelf dat mensen die in een groene omgeving werken minder snel depressief worden. Deze kleur wordt natuurlijk ook geassocieerd met geld en daarom met welvaart. Verder gebruiken bedrijven deze kleur vaak om iemand een relaxt gevoel te geven.
Paars
Ook bij deze kleur denken mensen vaak aan welvaart en rijkdom, maar ook aan wijsheid. Maar kan deze kleur ook voor een gevoel van rust zorgen.
Oranje
Oranje is een mix van rood en geel, dat komt ook terug in welke gedachtes en emoties deze kleur oproept. Het staat namelijk voor opwinding en enthousiasme, maar waarschuwt ook om op te letten. Deze kleur wordt bij marketing dan ook gebruikt om iemand iets te laten doen, maar staat het vriendelijker dan de kleur rood.
Het kleurenwiel
Nadat weet wat je op je website wilt uitstralen en wat voor doelgroep wilt benaderen kan je dus aan de hand van deze theorieën een hoofdkleur kiezen. En aan de hand van het kleurenwiel kan je de keuze maken welke kleuren je daar nog meer bij betrekt, om zo het beste uit je website te halen.Rood, blauw en geel zijn de primaire kleuren
Paars, oranje en groen zijn de secundaire kleuren
De kleuren daar tussen in zijn de tertiaire kleuren
Het kleurenwiel laat zien welke kleuren er zijn, welke primair, secundair en tertiaire zijn en welke kleuren bij elkaar passen. Uit dit wiel kan je dus makkelijk opmaken welke kleuren goed bij elkaar passen. Achter welke kleuren het beste bij elkaar gaan zitten ook weer theorieën. Voor wie bekend is met Adobe Color CC zal deze kleurenregels wel kennen.
Analoog
Hierbij kies je kleuren die dicht bij elkaar liggen.
Bijvoorbeeld rood, paars, blauw.
Monochromatisch
Alles in dezelfde kleur, maar dan kan je wel afwisselen met donker en licht natuurlijk.
Bijvoorbeeld van licht tot donker rood.
Drietal
Dit zijn drie kleuren die in een driehoek tegenover elkaar staan. Hier heb je een variant op met een recht hoek, waarbij kleuren in een rechthoek/vierkant tegenover elkaar staan
Drietal: bijvoorbeeld oranje, paars, groen.
Rechthoek: bijvoorbeeld rood en oranje tegenover blauw en groen.
Complimentair
Twee kleuren die tegenover elkaar staan.
Bijvoorbeeld oranje en blauw.