Wat betekent het nieuwe Facebook-algoritme voor marketeers?
Is Facebook in middels echt aan het uitsterven? Lastige vraag, ondertussen blijft het platform enorm belangrijk. Hoe gebruik je Facebook optimaal met het nieuwe algoritme? Wat zijn de belangrijkste veranderingen?
Facebook pagina
In eerste instantie is het natuurlijk van belang dat je pagina er uit springt naast alle andere Facebook bedrijf pagina’s. Zo is een sterke profielfoto en omslagfoto van belang. Zorg dat deze herkenbaar zijn voor jouw bedrijf. Daarnaast is een goede beschrijving van je bedrijf ook onmisbaar, zo weet jouw doelgroep precies wie je bent en wat je doet. Als dit op orde is kan er gekeken worden naar jouw bedrijf haar doelgroep het beste kan bereiken.
Nieuw algoritme
Wel moet er rekening gehouden worden met het nieuwe algoritme van Facebook. Sinds 2018 zijn er een paar aanpassingen gekomen op Facebook, wat Mark Zuckerberg hier uitgebreid uitlegt waarom.
Wat dus de grootste verandering zal zijn voor bedrijven is dat Facebook de posts gaat beperken op de tijdlijn van haar volgers. Facebook geeft meer prioriteit aan posts die interactie en conversaties veroorzaken, zoals tussen familie en vrienden gebeurt. Maar als bedrijf kan je hier wel rekening mee houden door de soort content die je als bedrijf deelt aan te passen. Zoals eerder aangegeven is interacties en conversaties tussen mensen erg belangrijk als je gezien wilt worden op Facebook. Maar hoe zorgt jouw bedrijf er voor dat zij content deelt die ook hier aan mee doet?
Belang voor de lezer
Content met belang voor je lezer. Kijk wat er nu speelt in de wereld, wat voor vragen heeft jouw doelgroep, wat voor oplossingen kan jouw bedrijf bieden? Op deze manier zorgt het bedrijf er voor dat haar lezers zich belangrijk voelen en dat zij ook hun mening wil delen, dat zorgt weer voor interactie.
Interactie
Zoek als bedrijf ook de interactie met jouw lezers op. De meest simpele manier is een vraag te stellen in je post waar mensen op kunnen antwoorden. Maar let op: Deze vorm is op Facebook langzaam aan het uitsterven; Conversie < Interactie (!)
Video Video Video
Het zal geen schokkend nieuws zijn, maar videomarketing wordt weer belangrijker dan ooit. Het nieuwe algoritme prefeert videocontent boven iedere andere vorm van content.
Planning
Maak een plan voor bijvoorbeeld een half jaar of jaar met wat voor content jouw bedrijf gaat delen. Denk hierbij goed over na wat voor content je gaat delen en hoe je daarin interactie met je doelgroep krijgt. Zorg er wel voor dat er een rode lijn zit in de content die je deelt, dat er een bepaald thema in zit.
Stimuleer discussies
Biedt ruimte aan jouw lezers om met elkaar te discussiëren over een onderwerp. Stimuleer en motiveer de lezer en respondent om zijn/haar mening te delen en met elkaar in gesprek te gaan.