Hoe Experience Marketing te gebruiken om ook jouw bedrijf gedenkwaardig te maken
Van publieke marketingtactieken tot het aanboren van de wereld van influencers, het kan moeilijk zijn om je vandaag te onderscheiden van uw concurrenten. Bedrijven moeten unieke en marketingstrategieën vinden om hun merknamen bekend te maken. Een populaire methode om op te vallen, is ervaringsgerichte marketing. In plaats van marketen op de consument, waarom laat je de consument jouw bedrijf niet op de markt brengen?
Dat is waar Experience Marketing over gaat. Door consumenten te betrekken bij door merken gesponsorde evenementen en ervaringen die hen toelaten om hands-on deel te nemen. Merken betrekken klanten bij de daadwerkelijke groei van hun bedrijf en bouwen zo een-op-een relatie met hen op. Als gevolg hiervan delen klanten via sociale media en andere kanalen hun ervaringen en verspreiden ze het woord over een merk waarmee ze een positieve interactie hebben gehad.
Een voorbeeld hiervan is de Heineken Experience in Amsterdam, of al die leuke tripjes waarbij merken influencers meenemen naar Bali, Afrika, de Maldiven, noem het maar op.
Hoe te beginnen?
Vooral is het van groot belang om te weten wie je bent als merk en waarom je essentieel bent om uit te zoeken wat voor soort experience marketingcampagnes het beste zouden werken. Kijk naar wat de trends zijn, wat de rest van de anderen doet en vervolgens te zien hoeveel stappen je nog meer kunt nemen. Kopieer geen anderen. Wees origineel en creëer een complete ervaring. de manier waarop je met klanten praat, naar wat ze visueel ervaren, naar het gevoel waarmee ze weglopen. Elk detail is belangrijk.
Weet wie je bent. Wat probeer je te bereiken? Wil je dat klanten jouw bedrijf op hun sociale pagina plaatsen? Wil je dat mensen hun ervaring met het bedrijf onthouden en al hun vrienden vertellen? Wees specifiek. Stel vragen. Het is niet moeilijk, als je alles weet wat er te weten valt over je publiek en kan je ze beter geven wat ze willen.
Besef zeker de financiële kant van dingen wanneer je jouw ervaring creëert. Veel ondernemers die niet uit hun eigen weg kunnen komen en een slecht idee laten sterven. Wees slim en eerlijk tegenover jezelf. Naast naar de trends kijken is het ook van belang verder te kijken dan dat. Out-of-the-box denken en innovatief zijn met jouw ideeën is de meest effectieve manier om jezelf te onderscheiden van concurrenten.
Klaar voor de volgende stap?
Neem contact met ons op!