Ben je niet echt crea-bea, maar wil je toch een beetje leuke content op je website en social media dat ook jij je kan onderscheiden van die talloze bedrijven online? Geen zorgen, we got you! Niet elk bedrijf heeft de ruimte en het vermogen voor 100 afdelingen met op elke afdeling meerdere specialisten, misschien dus ook niet voor een specialist in creatieve schrijven. Maar dat maakt ook helemaal niks uit. Met een beetje van je eigen fantasie en onze tips voor creatief schrijven, schrijf ook jij binnen de kortste keren de leukste stukjes op je website en social media.
Tips en trick hoe ook jij creatief kan schrijven
Weet voor wie je het schrijft
Ken je de doelgroep van het bedrijf nog niet? Dat wordt dan een beetje lastig. Weten voor wie je gaat schrijven maakt het creëren van content ook een stuk makkelijker. Je gaat namelijk niet wielrenners beginnen tegen iemand die een piano wilt kopen. Weet dus wie je doelgroep is. Ga na hoe oud ze zijn, welke kanalen zij online gebruiken en waar hun interesses liggen.
Brainstorm
Goede content komt niet zo maar uit de lucht vallen. Ga daarom brainstormen over welke onderwerpen je kan schrijven. Dit kan je alleen doen, maar zoals meeste dingen is samen leuker. Zo daag je elkaar ook nog uit om op toffe ideeën te komen. Zorg natuurlijk wel dat het bij het bedrijf past net zoals bij je doelgroep. Inspiratie op doen online (of bij de concurrent) is nooit een slecht idee. Maar het gezegde ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ sluit hier niet op aan. Het bedrijf wil zich onderscheiden, ga dus niet iemand anders kopiëren.
Belang van de klant
Net zoals vermeld werd bij de do’s en don’t’s van video marketing, is ook hier het belang van de klant essentieel. Daarom is het weten van de interesses van je doelgroep zo belangrijk. Onderzoek wat zij belangrijk vinden en waar zij zich mee associeren. Hoe meer zij zichzelf herkennen in een verhaal, hoe interessanter zij het vinden.
Begin
Begin gewoon met schrijven. Schrijf op wat je kan bedenken en probeer er voor jezelf een leuk en interessant verhaal van te maken. Want als jij het zou willen lezen, wil iedereen dat toch? Dat is niet altijd zo helaas, maar practice makes perfect zeggen ze toch. Laat het lezen door je collega’s en vraag die om feedback. Uiteindelijk heb ook jij een leuk stukje content geschreven!