Waarom is relaties opbouwen in de marketingwereld zo belangrijk?
De laatste jaren gaat eigenlijk alles via een computer, laptop, telefoon, ipad, tablet, noem het maar op. Het is allemaal super technologisch. Wat een hoop voordelen met zich mee heeft gebracht natuurlijk. Ik denk ook niet dat je veel mensen zult horen klagen over wat er allemaal mogelijk is in vergelijking met 20 jaar geleden. Maar als we zelfs al kijken is het in vergelijking met 10 jaar geleden wel een stuk onpersoonlijker geworden. En dat is niet alleen onderling in je vriendengroep zo, dat is ook zo in het zakenwereldje. Maar waarom is het die persoonlijke band, het relatie scheppen, zo belangrijk?
Waarom relaties opbouwen?
Als je een succesvol bedrijf wilt opbouwen, moet het bedrijf zich richten op het opbouwen van relaties met drie belangrijke doelgroepen: klanten, beïnvloeders en concurrenten. Dit is de reden waarom het opbouwen van relaties met deze doelgroepen je bedrijf ten goede komt. Je vindt het misschien meer dan logisch, een relatie opbouwen met je klanten. Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Van al je relaties kan je relatie met je klanten het belangrijkst en het moeilijkst zijn. Dat komt omdat klanten weten wanneer je niet authentiek bent. Ze worden al jaren achtervolgd door merken die op zoek zijn naar een snelle verkoop. Maar klanten willen meer dan alleen een eenmalige aankoop. Ze willen een langdurige relatie met een merk opbouwen.Hoe doe je dat?
Klanten
Je strategie moet hierin tweeledig zijn: luister naar je klanten en begrijp ze, geef ze vervolgens wat ze willen.
Voordat je aan een marketinguiting/ campagne begin, of iets anders, onderzoek je altijd je publiek. Met wie ben je aan het marketingen? Wat willen die mensen? Door deze eenvoudige vragen te stellen, kan je jouw klanten beter begrijpen. En dus ook begrijpen wat hun behoeften zijn en hoe jouw bedrijf aan deze behoeften kan voldoen.
Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je klanten zich speciaal en gewaardeerd voelen. Je kunt dit doen door je e-mails te personaliseren, speciale geschenken te sturen naar belangrijke klanten en persoonlijk contact te leggen met ontevreden klanten. Je wilt dat je klanten jou en jouw bedrijf beter leren kennen. Zodra ze je kennen, zullen ze je vertrouwen.
Beïnvloeders, ‘Influencers’
Het hebben van een directe relatie met je klanten is belangrijk, maar het is niet de enige manier om tot hen door te dringen. Soms kan een derde partij een waardevolle partner zijn in het opbouwen van relaties met je klanten. Maar eerst moet je een relatie met die persoon opbouwen.
Relaties met beïnvloeders moeten voor beide partijen voordelig zijn. Hoe kun je elkaar helpen? Wat kan je voor elkaar betekenen? Het moet een win win situatie zijn natuurlijk. Probeer contact met deze mensen te zoeken en laat weten wat jij voor hen kan betekenen. En die referenties? Je klanten merken ze wel op. Beïnvloeders hebben al een gerespecteerde reputatie in de branche (meestal dan), dus uw klanten vertrouwen hun mening. Als influencers jouw merk aanbevelen, kan je er zeker van zijn dat jouw klanten naar hen zullen luisteren.
Concurrenten
Nu denk je waarschijnlijk waarom in hemelsnaam en nog vele andere namen, wil je een relatie opbouwen met je concurrentie? Maar in plaats van te denken aan je concurrentie als iets dat moet worden vernietigd, moet je jouw concurrenten als een waardevolle hulpbron beschouwen. Jullie focussen allebei op dezelfde doelgroep. Door regelmatig informatie uit te wisselen, kun je meer leren over wat het beste is voor jouw bedrijf.
En als je geen slecht woord hebt over je concurrentie, laat je ook zien dat je bedrijf integer is. Klanten willen niet horen hoe vreselijk jouw concurrenten zijn. Ze willen horen hoe goed je bent. Als je meer richt op wat jouw klanten willen, zullen ze je eerder vertrouwen. En wanneer ze je meer vertrouwen, kan je de relaties opbouwen die er het meest toe doen.