Wij zijn onderdeel van de Koraalgroup.

Hoe bepaal je jouw content strategie?

Even geleden gaven wij aan hoe je nou je bezoekers op je website houdt. Een van de aspecten ging hier om de content: ‘’Te weinig content laat de bezoeker denken dat de website niet up to date is en daarnaast dus ook niet relevant. Maak een planning met wanneer je welke content op je website wil zetten en zorg dat hier een thema in zit dat ook bij het bedrijf past.’’ Maar ook bij het gebruik van social media is genoeg content belangrijk. 

Dan denk je natuurlijk dat is allemaal wel leuk en aardig, maar voor content is het ook handig om een strategie te vormen. Vandaag is de dag dat wij jou vertellen welke stappen jij moet zetten om de beste strategie te vormen voor jouw content. 

Waarom wil je een content strategie vaststellen?

Net zoals bij elke andere strategie helpt een content strategie om voorbereid te zijn voor de toekomst. In dit geval is het een plan waar op voorhand al besloten wordt welke informatie gedeeld gaat worden. En hoe deze informatie het publiek en een organisatiedoel kan bereiken. Deze contentstrategie wordt met name gemaakt in de planfase, die je helpt bij het behalen van je bedrijfsdoelstellingen doormiddel van het delen van content. Hoe je deze strategie opzet laten we jou zien aan de hand van de volgende stappen

Stappenplan

Doelstelling

Zoals hier boven vermeld wil je met content bepaalde bedrijfsdoelstellingen behalen. Voor dat je dus beslist welke content je gaat delen moet je het doel vaststellen. Bedrijfsdoelstellingen worden met name besloten door het management. Ga dus met hen in overleg welke doelstellingen zij willen behalen.

Publiek

Wie is je publiek? En wie wil jij dat jouw content bekijkt? Dit is vooral belangrijk voor degenen die beginnen of die nieuw zijn voor marketing. Door je doelgroep te kennen, kan je  relevantere en waardevollere inhoud produceren die ze willen lezen en converteren. Als je een ervaren marketeer bent, is je doel mogelijk veranderd. Wil je een nieuwe groep mensen bereiken of je huidige doelmarkt uitbreiden? Wil  je dezelfde doelgroep behouden? Het opnieuw bekijken van je publieksparameters door elk jaar marktonderzoek uit te voeren, is cruciaal om uw publiek te laten groeien.

Waardecreatie

Voor het publiek bedoelen wij hiermee. Zij willen natuurlijk weten wat het voor hen betekent om jouw content te lezen /  bekijken en wat ze er mee kunnen. Naast dat je een onderzoek doet over wie jouw doelgroep is wil je dus ook weten wat hen motiveert en raakt. Aan de hand hiervan kan je bepaalden waarden creëren voor jouw doelgroep met de content die jij met hen deelt. 

Controle

De meeste bedrijven beginnen met blogposts / artikelen op hun website. Maar als je er op uit wilt gaan en andere contentstukken wilt produceren, overweeg dan welke je wilt maken. Als je al langer actief bent, bekijk dan de inspanningen op het gebied van contentmarketing en de resultaten van het afgelopen jaar. Zoek uit wat je het komende jaar anders kunt doen en stel nieuwe doelen om te bereiken. Zorg dat deze nieuwe doelen ook in lijn zijn met de doelen van het bedrijf. 

Content beheer

Zorg voor een systeem waar je je inhoud kunt beheren. Enkele essentiële onderdelen van content beheer zijn het maken van content, inhoudspublicatie en contentanalyse. Veel sites geven de mogelijkheden om je content te plannen, produceren, publiceren en te analyseren. Onderzoek welke het beste bij jouw bedrijf past. 

Content ideeën

Na al deze stappen kan er eindelijk aandacht besteedt worden aan de informatie die jij wilt gaan delen met je doelgroep. Aan de hand van de bedrijfsdoelstellingen en de waarden van de doelgroep kan jij bedenken welke informatie met hen gedeeld moet worden. 

Soorten content

Bepaal via welke manier jij jouw content met je publiek wilt delen. Tegenwoordig zijn daar duizend en een manieren voor. Blogpost, video’s, ebooks, podcasts, noem het maar op en het bestaat. Houd hier wel rekening met je doelgroep, als het goed is weet je na je doelgroep onderzoek ook welke soort het beste bij hen past. En natuurlijk ook via welke kanalen jij dit wilt delen. Bekijk hier ook de trends van social media in 2018. 

Publiceer

Het is dan eindelijk tijd om je eerste content te gaan publiceren! Publiceer je content wel aan de hand van een op vooraf gemaakte planning. Veel van de ideeën die je nu bedenkt zullen nu net zo relevant zijn als over een paar maanden. Dat gezegd hebbende, moet je ook de actuele onderwerpen niet negeren. Hoewel ze misschien niet het grootste deel van je agenda zijn, kunnen ze u helpen pieken in het verkeer te genereren.

Heb je geen zin of tijd om een hele strategie te bedenken?