Wij zijn onderdeel van de Koraalgroup.

SEA, we hebben er allemaal wel eens van gehoord. En ongeveer bij elke vacature in de online marketing wereld wordt gevraagd hier verstand van te hebben. Maar wat is SEA precies en wat heb je er aan?

SEA

SEA is de afkorting voor Search Engine Advertising. Het is een tak van van online marketing. In zoekadvertenties worden advertenties in de vorm van tekst of afbeeldingen gepost op zoekmachines zoals Google of Bing. Deze advertenties verschijnen vervolgens prominent in de SERP’s (Search Engine Research Pages). Deze methode behoort tot de belangrijkste bron van inkomsten voor aanbieders van zoekmachines. 

Wat heb je er aan?

SEA maakt gebruik van een op veilingen gebaseerd systeem, waarbij adverteerders bieden op bepaalde zoekwoorden die relevant zijn voor hun product of dienst. Het selecteren van een bepaald zoekwoord bepaalt welke zoekopdrachten uw advertenties weergeven. Wanneer je niet de meest geschikte zoekwoorden gebruikt zou je dus de verkeerde doelgroep kunnen aanspreken. 

Naast een selectie van de juiste zoekwoorden is de Quality Score ook van belang bij SERP’s. Daarnaast geeft de kwaliteitsscore aan hoe goed jouw advertentie voldoet aan de behoeften en zoekintentie van jouw doelgroep. Kwaliteitsscore wordt ook door de zoekmachine gebruikt om zoekers de best bruikbare resultaten te bieden. Om de kwaliteitsscore te berekenen, kijken zoekwoordmachine-platforms naar verschillende factoren:

  • klikfrequentie
  • bestemmingspagina
  • historische uitvoering
  • verschillende relevantie factoren
  • advertentierelevantie
  • relevantie van zoekwoorden

Omdat SEA je direct voor gebruikers plaatst die actief op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt, is het handig een gedetailleerde strategie te hebben die je kan helpen organische resultaten voor te zijn. Hiermee kan SEA een geweldige manier zijn om naamsbekendheid te vergroten, leads te genereren, online verkopen te stimuleren en nieuwe klanten te werven. Dit kan natuurlijk alleen gebeuren als het wordt gecombineerd met een geoptimaliseerde ervaring na de ‘klik’.